A Szegedi Tudományegyetem és az önérvényesítők együtt dolgoznak a könnyen érthető információkért
A közös munka
Az ÉFOÉSZ Központ önérvényesítő munkatársai
és a Szegedi Tudományegyetem
Gyógypedagógus-képző Intézete
tavaly kezdett közös munkába.
A Gyógypedagógus-képző Intézetben
gyógypedagógusokat képeznek.
A gyógypedagógusok fogyatékossággal élő embereket segítenek.
A közös munkánk célja,
hogy gyógypedagógus hallgatók jobban megismerjék
a könnyen érthető kommunikációt.
Tavaly kezdtünk el a közös munkát,
amikor órát tartottunk az Egyetemen.
Erről az óráról ide kattintva tudtok bővebben olvasni.
Az órán arról beszéltünk,
mit jelent az önérvényesítés
és miért fontos a számunkra.
Arról is beszéltünk,
miért fontos a könnyen érthető kommunikáció
az önérvényesítők számára.
Erről ide kattintva tudtok bővebben olvasni.
Például fontos,
hogy könnyen érthető formában olvassunk arról:
-
milyen jogaink vannak?
-
és milyen segítséget kaphatunk az önállósághoz?
Projektmunkák
A tavalyi képzés során a hallgatók
projektmunkákat készítettek.
A projektmunka azt jelentette,
hogy a hallgatók csoportokban dolgoztak valamin.
A hallgatók 4 csoportban dolgoztak.
A hallgatók a projektmunkákban
a gyakorlatban használták a könnyen érthető kommunikációt.
A képzés végén az oktatók mellett
mi is véleményeztük az elkészült munkákat.
1. Könnyen érthető házirend
Az 1-es csoport 1 iskola házirendjét írta át
könnyen érthető formában.
A házirend, szabályzatot jelent.
A házirend azt írja le,
hogy mit szabad az iskolában csinálni
és mit nem szabad csinálni.
A házirend azt is leírja,
hogy mik a tanulók kötelezettségei.
A kötelezettség az,
amit az embernek
el kell végeznie.
A házirend azt is leírja,
hogy kik vannak az iskolában.
Például:
-
tanulók
-
tanárok
-
és igazgató.
A könnyen érthető házirend elkészítésében
az iskola tanulói is segítettek.
Az iskolának eddig nem volt könnyen érthető házirendje.
A könnyen érthető házirend nagyon hasznos,
mert a tanulók jobban megértik,
mint az eredeti házirendet.
A könnyen érthető házirendet ide kattintva tudjátok elolvasni.
2. Könnyen érthető programfüzet a Szegedi Vadasparkhoz
A 2-es csoport elkészítette a Szegedi Vadaspark
könnyen érthető programfüzetét.
Ennek a csoportnak is segítettek
értelmi fogyatékossággal élő emberek.
Az értelmi fogyatékossággal élő segítők ellenőrizték,
hogy valóban könnyen érthető a programfüzet.
A programfüzet leírja,
-
hogy mit esznek az állatok
-
és hogy a Világ melyik részén élnek az állatok.
A programfüzet leírja,
hogy hol lehet megtalálni a Vadasparkban azt az állatot,
amit keresünk.
A programfüzetben leírja,
milyen programok vannak a Vadasparkban.
A könnyen érthető programfüzet nagyon hasznos
az értelmi fogyatékossággal élő látogatók számára.
Az értelmi fogyatékossággal élő látogatók
így jobban meg tudják ismerni a Vadaspark állatait
és programjait.
A programfüzetet ide kattintva tudjátok elolvasni.
3. Könnyen érthető mese
A 3-as csoport 1 mesét írt át könnyen érthetőre.
Nekik is volt értelmi fogyatékossággal élő segítőjük.
A segítő ellenőrizte,
hogy a könnyen érthető változatot tényleg könnyebb megérteni,
mint az eredeti változatot.
4. Könnyen érthető újság olasz nyelven
A 4-es csoport 1 könnyen érthető újságot fordított le
olasz nyelvről magyar nyelvre.
A hallgatók azt nézték meg,
hogy vajon a könnyen érthető szöveg
azoknak az embereknek is hasznos-e,
akik nem értelmi fogyatékossággal élők,
de csak kicsit beszélnek olaszul?
A hallgatók szerint a szöveg nem könnyen érthető
azoknak az embereknek,
akik csak kicsit beszélnek olaszul.
Olyan szavakat is tartalmaz,
amiket csak az olasz emberek ismernek,
a külföldiek nem annyira.
Folytatás
Nagyon köszönjük a Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak
és oktatóinak,
hogy kikérték a véleményünket a tavaly készült munkákról.
Most ősztől pedig újra közös munkába kezdtünk.
Hamarosan erről is beszámolunk.