Az ÉFOÉSZ néhány munkatársa
nemrég részt vett egy nemzetközi konferencián,
ami az inkluzív oktatásról szólt.
Most azt mutatjuk be Nektek,
miért fontos az inkluzív oktatás
és az oktatás általában
az értelmi fogyatékossággal élő emberek számára.
Miért fontos a tanulás?
A tanulás több dolog miatt nagyon fontos.
Amikor tanulunk, megismerjük a világot.
Magunkat is megismerjük.
Megtudjuk, hogy milyen képességeink vannak.
Mihez van tehetségünk.
A tanulással képzettséget szerzünk.
A képzettség tudást jelent.
Azt jelenti, hogy az ember ért valamihez.
Képzettséggel könnyebben tudunk munkát találni.
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek nagy része
csak az általános iskolát fejezi be,
vagy még azt sem.
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek közül
nagyon kevesen szereznek szakmát.
Ezért nagyon kevesen tudnak munkát találni.
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek
gyakran érzik akadályozva magukat
a munkában és a tanulásban.
Pedig csak a megfelelő segítségre lenne szükségük
ezeken a területeken.
Az ENSZ egyezmény 24. cikke
Az ENSZ egyezmény 24. cikke az oktatásról szól.
Az Egyezmény szerint nagyon fontos,
hogy a fogyatékossággal élő embereknek
lehetőségük legyen tanulni.
Az országoknak mindent meg kell tenniük,
hogy ők is ugyanúgy tudjanak tanulni,
mint bárki más.
A fogyatékos embereknek is fontos,
hogy tehetségüket fejleszteni tudják.
Ha a fogyatékossággal élő gyerekek
már az iskolába is együtt járnak
nem fogyatékos társaikkal,
akkor az emberek jobban megismerik egymást.
Így mindenki elfogadóbb lesz.
Így jobb lesz a közösségi élet.
Az országoknak úgy kell tervezni az oktatást,
hogy a fogyatékos emberek számára
legyenek segítő eszközök.
Mindegy, hogy egy embernek milyen fogyatékossága van.
Minden lehetőséget és segédeszközt
biztosítani kell számára,
hogy tanulni tudjon.
A tanároknak fel kell készülniük, hogy
jól tudják segíteni a fogyatékos emberek tanulását.
Az ENSZ Egyezmény könnyen érthető változatát
itt olvashatjátok el.
Mi az inkluzív oktatás?
Az inkluzív azt jelenti, hogy befogadó.
Az inkluzív oktatás azt jelenti,
hogy a fogyatékossággal élő emberek
együtt tanulnak nem fogyatékos társaikkal.
Mindenkinek egyenlő eséllyel kell hozzáférnie
az oktatáshoz.
és a fontos információkhoz.
Van, akinek ehhez segítségre van szüksége.
Az értelmi fogyatékossággal élő embereknek
segítségre lehet szükségük ahhoz,
hogy tanuljanak.
Miért fontos az inkluzív oktatás?
Az inkluzív oktatásban minden gyermek együtt tanulhat.
Függetlenül a nemétől,
a bőre színétől,
vagy a fogyatékosságától.
Ha a gyerekek már kiskorukban találkoznak
ezekkel a különbségekkel,
akkor felnőttkorukra elfogadóbbá válhatnak.
Az inkluzív oktatás jó hatással van
a fogyatékos és a nem fogyatékos gyerekek
fejlődésére is.
Az inkluzív iskolákban
az értelmi fogyatékossággal élő gyerekek
sok segítséget kaphatnak a többi gyermektől
és ők is tudnak segíteni nem fogyatékos társaiknak.
Új szemléletet visznek be az osztályba
és színesítik a közösséget.
Fontos,
hogy értelmi fogyatékossággal élő emberek is
kapják meg azt a tudást,
ami a munkába álláshoz szükséges.
Mi a szegregált oktatás?
A szegregált oktatás azt jelenti,
hogy a különböző gyerekek külön tanulnak.
Például egy speciális iskolában,
ahová csak értelmi fogyatékossággal élő gyerekek,
vagy csak látássérült gyerekek járnak.
Ezt nevezzük szegregációnak.
Az is szegregáció, ha egy iskolába
csak roma gyerekek járnak.
Az értelmi fogyatékossággal élő gyerekek
gyakran járnak szegregált, speciális iskolákba.
A speciális iskolákban sokan nem kapják meg azt a tudást,
ami később a munkába álláshoz szükséges.
Vannak jó speciális iskolák is,
ahol jó szakemberek dolgoznak
és hatékonyan tudják fejleszteni
a fogyatékos gyerekek képességeit.
Nehézségek
A speciális iskolák is tudnak jól működni
és az inkluzív iskolák is tudnak rosszul működni.
Például, ha egy iskolába,
de külön osztályba járnak a fogyatékossággal élő gyerekek.
Az ilyen iskola valójában nem inkluzív.
Az is előfordulhat,
hogy egy iskolában vannak fogyatékossággal élő gyerekek,
de számukra nem biztosítják a megfelelő segítséget.
Például, ha a tanárok nem tudják,
hogyan segítsenek a tanulásban
egy értelmi fogyatékossággal élő gyermeknek.
Vagy ha nincsenek olyan tananyagok,
amiket az értelmi fogyatékossággal élő gyerekek is megértenek.
Az inkluzív oktatás
nem csak a fogyatékos gyermekek számára fontos.
Fontos a különböző
-
nemű,
-
anyagi és társadalmi helyzetű,
-
valamint az etnikai kisebbségekhez tartozó
tanulóknak is.
Egy inkluzív iskola akkor működik jól,
ha minden gyermek számára
minőségi oktatást biztosít.
Ha minden gyermeket
hatékonyan tud együtt tanítani.