Könnyen érthető kommunikáció az értelmi sérült emberek életében
Ezt a cikket négyen írtuk:
-
Horváth Péter, aki a Szegedi Tudományegyetem oktatója
és az ÉFOÉSZ munkatársai:
-
Bercse László
-
Sallai Ilona
-
Czakó Tibor.
Ez a cikk a könnyen érthető kommunikációról szól.
Azt írjuk le benne:
-
Miért fontos a könnyen érthető kommunikáció?
-
Hogyan dolgozunk együtt
a könnyen érthető kommunikáció oktatásában?
-
Milyen példák vannak külföldön
a könnyen érthető kommunikáció használatára?
-
Hogyan lehetne elterjeszteni
a könnyen érthető kommunikációt Magyarországon?
Ez a cikk eredetileg
a Szegedi Tudományegyetem kiadványában jelent meg.
A kiadvány egy konferenciára készült,
amin mi is tartottunk előadást.
A teljes kiadványt ide kattintva lehet letölteni.
A mi cikkünk a 10-es oldalon kezdődik.
A világ néha kissé bonyolult.
Nehezen értjük meg az információkat.
Ha az információk érthetők,
akkor könnyebben lehet döntéseket hozni.
Az önrendelkezés azt jelenti,
hogy a saját életemről én hozok döntéseket.
A könnyen érthető kommunikáció ebben segíti
az értelmi sérült személyeket.
Vannak gyógypedagógusok,
akik értelmi sérült gyermekekkel foglalkoznak.
Jó, ha ők ismerik a könnyen érthető kommunikációt.
Jó, ha ők megtanítják a könnyen érthető kommunikációt
az értelmi sérült tanulóknak.
Az ÉFOÉSZ Önérvényesítő Csoportja
és a szegedi egyetem Gyógypedagógus-képző Intézete
együtt dolgozik a gyógypedagógusok képzésében.
Hamarosan egy 30 órás továbbképzési program is kidolgozásra kerül.
Az ÉFOÉSZ egy rövidítés:
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik
Országos Érdekvédelmi Szövetsége.
A továbbképzési programban azok a gyógypedagógusok vehetnek részt,
akik szeretnék megtanulni a könnyen érthető kommunikációt.
Magyarországon még kevesen ismerik
a könnyen érthető kommunikációt.
Külföldön sok a jó gyakorlat, amelyekből tanulni lehet.
Finnországban például minden könyvtárban vannak
olyan kölcsönözhető könyvek,
amelyeket könnyen érthetően fogalmaztak meg.
Svédországban értelmi sérült emberek újságíróként dolgoznak.
Az értelmi sérült újságírók könnyen érthető napi híreket írnak.
Németországban értelmi sérült emberek múzeumokban dolgoznak.
A múzeumokban a kiállításokat könnyen érthetően mutatják be.
Azt szeretnénk, ha az értelmi sérült gyermekek iskoláiban is
könnyen érthető lenne a kommunikáció.
Azt szeretnénk, ha az értelmi sérült gyermekek iskoláiban például
-
a házirend könnyen érthető lenne
-
az iskola honlapja könnyen érthető lenne
-
az iskola könyvtárában lennének könnyen érthető könyvek.
Ugye Ön is szeretne ebben velünk együttműködni?